Jag ska till Nice i 4 månader!

Bonjour!

Idag är det nästan så jag insett att jag faktiskt ska packa resväskan i slutet av januari och flytta till drömmen jag haft så länge. Frankrike, det exotiska landet i Europa. Inte till kärlekens stad utan till Nice. En stad jag aldrig besökt tidigare, men hört mycket gott om. 🙂

Jag är taggad och livrädd! Det är helt otroligt att jag som reserv kom in, dagen innan julafton läste jag mejlet jag fått av SU (Stockholms universitet) om att jag blivit antagen. Jag hade redan gett upp sedan jag var reserv 5 och 4 (olika urvals-grupper) efter första antagningsbeskedet. Vissa sa ju åt mig att jag hade en chans att komma in men jag trodde inte riktigt på dem. Vem vill säga nej till en plats i värmen och chansen att få lära sig ett av de vackraste språken? Även om jag själv terminen innan tackat nej. P.g.a. ekonomiska skäl och överraskningen.

Jag brukar alltid vara nog med att läsa vad jag söker men direkt i samband med studenten skulle det sökas kurser och jag hade ingen aning om vad jag ville göra, plugga? jobba? Finns det ens jobb? Så jag sökte det jag spontant kunde tänka mig plugga till hösten. Franska har jag studerat sedan 6:a i grundskolan – 2:a året på gymnasiet och ändå känner jag mig kass på det! Så därför tänkte jag att franska kan jag behöva studera mera om jag någon gång ska lära mig detta knepiga språk! Det jag inte visste då var att jag som första val satte “Franska i Frankrike”, det är faktiskt lite missledande då det står på hemsidan att utbildningen sker i Stockholm och via Stockholms universitet. Inte tänker stressade Emma på att “I Frankrike” innebär I FRANKRIKE! Sen börjar jag jobba på sommaren och har dagen innan skrivit på ett vidare kontrakt på anställning. Dagen efter på lunchen får jag ett mejl, “Grattis du är antagen till undervisningen i Nice.” Jag trodde det var ett skräp-mejl, jag ska inte till Nice jag ska ju jobba…Men ändå vände världen på sig upp och ned och jag nästan sprang till datorn för att logga in på antagning.se, jo det stämde. Sen följde ett väldigt velande dygn! Men utan förvarning, nytt jobb på schemat och med ett smalt sparkapital på kontot kändes en termin i Nice som en omöjlighet! Så jag hoppades på bättre lycka denna antagning och det gick. 😀

Kan erkänna att jag satt och stirrade på mejlet ända tills min pappa kom in och jag kunde få fram orden “jag kom in”. “På internet?” – Pappa “Nej, på kursen. Jag ska till Nice!” – Emma “Vad roligt om det nu är det här du vill göra!” – Pappa “Ja, vilken julklapp!”- Emma

Så nu pågår någon slags mellantid där jag ska landa i allt och samtidigt tänka “vad behöver jag i 4 månader?”. Samt söka CSN och hitta någonstans att bo. Det är skönt med juletider, men det innebär också segare svar…

Här kommer det kunna följa min resa mot en mer fransktalande Emma. 🙂

Au revoir!

 

//Emma

 

Leave a Reply

