Introduktionsdag på SU

Bildresultat för su franska

Ungefär såhär kände jag mig under dagen! 

Hej!
Igår var det introduktionsdag med upprop kl. 9 på SU och sedan lite föreläsningar om kursen i helhet och efter lunch lite mer genomgång av lektioner. Dagen i sig var lång, skrämmande, taggande och rolig. Det var kul att få träffa sina blivande klasskompisar. Dock han jag inte riktigt prata med alla. Men satt och åt lunch med en av dem jag ska bo med sen. 🙂

Direkt efter uppropet som även var med de som ska läsa spanska och italienska så gick dem igenom kursens uppbyggnad kan man väl säga. Det var en trevlig presentation med mycket skratt och en föreläsare med mycket fika-sug. 😀

Sen följde det av en föreläsning om resultat av forskningar kring hur tonåringar lär sig ett andra språk och bidragande faktorer som påverkar ens resultat. Det var lite roligt att just Klara Arvidsson som nu är doktorand  höll i detta. Jag hade henne någon månad på gymnasiet i franska, när hon fortfarande utbildade sig. Så det var kul att få träffa henne igen.

Lektionerna efter lunch var de mest läskiga under dagen. Vi fick påbörja en forskningsundersökning som innehöll en grammatisk franskadel. Det var supersvårt! Men i pausen så insåg jag snabbt att det inte bara vart jag som hade problem med den. Sen följde två lektioner i grammatik och fonetik. Det var här som jag insåg att jag faktiskt ska plugga franska och hur mycket jag glömt bort på bara 1,5 år. Så nu är det uppryckning!

Såg på fransk film igår med en kompis och idag har jag fortsatt kolla på “Falskt vittne” som finns på Svtplay (en fransk thriller-serie i 2 säsonger). Har även hunnit med lite fransk grammatik via Duolingo, så nu har jag en vecka och en dag/kväll på mig att förberedda inför mitt äventyr!

//Emma

dsc_2634

SNART BÖRJAR MITT ÄVENTYR SPÄNNANDE!

 

Leave a Reply

