Första skoldagen


Salut!
Idag har vi alla varit i skolan. Det var en spännande dag med mycket information. Vi började klockan 10.00.
Jag och Cornelia bestämde oss igårkväll redan för att gå till skolan, vi räknade med ca 50-60min och det var väl ungefär vad det tog ca 45 dit och 40 hem.



När vi gick vid 9 så märkte man hur staden precis hade vaknat. Hemma har vi öppet tidigt om man jämför med här. Slog mig också under promenaden hur pass rent det ändå är för en stad med 350.000 invånare. De spolades gator för fullt som vi gick förbi.



Det är ganska härligt med Nice hittills att det ändå är ganska enkelt att hitta. Man känner lätt igen sina “riktmärken”. Jag har t.ex. 4 olika riktmärken där vi bor, en bar vid namn Waynes, Basta Pasta en restaurang, ett torn och Place du justice. Många smågator går till det “större!” ställena.

Efter första “lektionen” så gav vi oss iväg emot FNAC det är en stor bokhandel, där hade skolan beställt in kurslitteratur till oss, den gick på 37.56 euro. Så det var väl okej ändå.
Nu hade vi en rast på ca 2,5 timme så jag och Cornelia försökte göra oss förstådda i två olika telefon-butiker men de hade inga kontantkort utan bara abonnemang. Det billigaste/bästa alternativet var 30 euro/mån på STF. Men vet inte om jag kommer använda min telefon till sms och ringa så mycket. Tror därför ett kontantkort är både smidigare och billigare.

Efter en lunch på vägen till skolan igen väntade en 2 timmars lektion “Grammaire et vocabulair”. Var mest genomgång av kursen och sedan en 30 min “diagnos”. De vill se vart vi ligger. Vilket är bra, men efter att fått anstränga sig en hel dag med att aktivt lyssna var jag VÄLDIGT trött och min “diagnos” blev inte så bra. Men men bättre lycka nästa gång.


Vi gick hemåt och handlade på Monoprix på vägen hem. Franska matbutiker skiljer sig REJÄLT ifrån svenska. Jag älskar lexikon-appen på mobilen! Den är bäst att ha i matbutiker, för det finns väldigt mycket “skum-mat” (mat som vi inte är vana med!). Uppläggen på butikerna är också lite annorlunda. Men du kommer väl in i det. Jag tycker det är lite lustigt att balsam är något som knappt existerar inom de franska-märkena. Lite synd för hade velat testa nått franskt, men det fick bli Doves.



När vi kom hem så bestämde jag mig för att bli som en inföding här, springa vid stranden. Så jag fick med min rumskamrat och vi sprang sen åt olika håll. Jag emot flygplatsen och hon mot hamnen. Kan nog vänja mig att springa vid havet omringad av palmer. 🌴 


Det var då 11 grader och klockan var runt 18. Behaglig temperatur men väldigt mörkt. Det blir ju mörkare här än hemma. 


Nu ikväll annars så har jag lagat mat på spisen som tar extremt lång tid, är ju van vid induktionshäll nu. (LYX!) Så ni där hemma njut av snabbheten i att laga mat! Ni har inget att klaga över. Har börjat plugga lite lätt, skrivit in en sidas glosor av 8 sidor. Som jag tänkte sitta med mer imorgon.

För nu är det dags att säga bonsoir!
/Emma

2 thoughts on “Första skoldagen

Leave a Reply

