Landningsdag

Hej! 

Känns ganska overkligt att vara här! Kan inte greppa att jag ska gå runt bland palmer i 4 månader. 😊
Redan på planet så har jag börjat hälsa på mina klasskamrater. Satt helt själv på min rad. 

Men bakom mig hade jag Jonathan och Jakob, två klasskamrater. 🙂

Själva flygresan i sig gick hyfsat långsamt jag läste lite och försökte förgäves att sova. Men titta ut var vackert! 💎 

Sen pirret i kroppen när man såg detta ^^ är ganska overkligt. Det var nu äventyret började arta sig. Det jag tyckte var mest förvirrande var att Flygplanet flög förbi flygplatsen. Men det visa sig var för att vända planet i rätt riktning. Flygplatsen ligger precis och då menar jag precis vid vattnet. 

Det första jag ser när jag kommer ut är palmer. 🌴 Vi är nu några stycken som hämtat vårt bagage och letat oss till bussen in mot stan. 

Jag och Cornelia går på väldigt mycket känsla med hennes turistbok som endast skrivit ut 3 gatunamn och turistattraktioner mot lägenheten . Tillslut hittar jag en karta vid en cykelstation. Det visade sig att vi hade gått fel ifrån bussen. Så vi fick gå tillbaka i värmen och kånka våra resväskor. Men det var också kul att få se nya ställen vi inte skulle sett idag annars. 

När vi väl hittat till lägenheten är klockan ca 5 i ett. Så vi var i tid till vårt möte med vår hyresvärd. Antonio är supertrevlig och visar oss in i den fräscha och stora lägenheten. Det är gemensamt kök, minikyl på rummet, 3 duschar, vardagsrum, toalett, tvättmaskin och 4 rum i lite olika färger. Tillslut väljer jag ett rum med två sängar och grå fondvägg. 

Vi letar oss väldigt snabbt ut i jakten på en matbutik. Söndagar i Nice = mycket stängt. Men vi hittar en, något dyr, och köper det nödvändigaste för eventuellt middag och frukost. Den ligger vid hamnen. Vi går hem och vid porten så möter vi på Jonathan och Jakob. De följer med upp och vi (inte jag) dricker kaffe. De säger att några ifrån klassen ska äta middag kl. 20. Så när dem gått så är klockan ca 16/17 och vi bestämmer oss för att gå en sväng och bara strosa runt bland alla fina kvarter. Vi arbetar oss igenom Vieille ville och hamnar efter en tur i en väldigt vacker park/naturreservat på höjden i områderna kring hamnen igen. 

Efter uppackning är det dags att mötas upp för middag. Vi är 14 stycken som ska hitta någonstans att äta en söndagskväll, helt omedvetna vart vi ska. Men tillslut hittar vi en italiensk restaurang 🍴 Vi får dela upp oss i två långbord men det gör inget. Nu har vi chansen att kunna prata med varandra och lära känna varandra lite bättre. Efter en god middag är det dags att säga. 

Bon nuit!

//Emma

Leave a Reply

