2:a skoldagen

Bonsoir!

Idag i skolan när vi kom så var det “mingel” med andra studenter. Det bjöds på pizza, en korsning mellan omelett och paj (var gott!), is-te och självfallet rosévin, ute i skolans trädgård. Det är ännu ett tydlig exempel på att vi inte är hemma och ser Volvo-bilar (såg min första Volvo i Nice idag, den var ganska gammal och sliten) vart man än går. På tal om “bilar”, jag tror inte det har “lapplisor” här. De parkerar HURSOMHELST! Det är nästan så det är synd om bilarna, i alla fall däcken. Det mest speciella är när de blockerar varandra, då tycker jag nästan synd om den som står inklämd. Men det verkar vara accepterat här. Kanske är dem inte lika stressade och har tid att inte komma ut eller så är det väldigt många som bara ger upp med att hitta parkering. Skönt är det i alla fall att jag slipper köra bil här!

Lektionsmässigt hade vi “Communication orale” (muntlig kommunikation) och “Culture et société en France” (Kultur och franska samhället). Första lektionen fick vi prata två och två ungefär hela lektionen med ett par frågor som hjälp. Det gick väl sådär, ljudnivån var rätt hög när ALLA 25 (2 kommer snart till Nice) pratade samtidigt. Men jag märkte hur snabbt jag hörde om någon pratade svenska. Franskan blev mest ett bullrande muller medans svenska orden kunde jag uppfatta. Målet är väl att nå samma med franskan.

Lektion 2 var det genomgång av olika traditioner (t.ex. festivaler, jul och påsk) som inträffar under ett år. Jag blev inte så överraskad på alla olika typer av festivaler, men “Fête du citon” (Citron-fest) de gör skulpturer av citroner och apelsiner, den var lite udda. Och deras aprilskämt verkar ganska roliga, tunnelbanan i Paris hade fått utbytta stationsnamn, Opéra -> Apéro. Så det är inte lätt att vara turist den 1 april. 😉

Efter skolan så gick jag och Cornelia hem via den stora shopping-gatan, där köpte hon en supermysig dress och vi gick även in på H&M och kände oss som hemma igen. 🙂

Kvällen har bestått av middag, plugg, te och croissant. 😀
Men nu är det dags för tandborstning! Imorgon väntar guidning via skolan i Nice.

Före 

Bonnée soirée!
//Emma

Leave a Reply

