20årsdag!

snapchat-3985869853421801047

Hej!

Igår blev jag 20 år, tog ännu et steg närmare vuxenlivet, bort ifrån tonåren. Men ärligt talat så är jag inte mer vuxen idag (20 år + 1 dag) än för en vecka sen. 😉

dsc_1510dsc_1504

Igår sprang vi kl. 8.00 på morgonen (vi= Cornelia, jag och Patrik) 🙂

Efter lite pluggandes vid frukosten så gav jag mig iväg på jakt efter en bankomat (cash is queen här!) och min substitution för tårta, en MASSA franska bakverk och godsaker. :p Godis struntade jag i men det verkar vara sockrade frukter och nougat med saker i som är franska delikatesser inom godisvärlden. Jag gick in för det här med “kaffebröd” mer. ) Är man svensk så är ju ändå FIKA det BÄSTA! Så jag köpte en hel del på marknaden vid oss, killen jag handlade av var nog lite förvånad när jag inte bara ville ha en baguette, utan även en croissant, pain au chocolate, russinbulle och några saker som såg ut som krokar (köptes per hg/pris). 🙂 Köpte även en basilikakruka och tulpaner på marknaden. Just torsdagar är det mest blommor. 🙂

Letade även upp, eller “letade”, stötte på är snarare rätt benämning, ett boulangeri där jag handlade en eclair (alltid velat testat!) och en typisk fransk tartê au pomme. Hittade också världens gulligaste macorons-ställe där jag köpte en choklad och en saltkaramell. (den sista var helt klart MAGISK!)

dsc_1529

(Du betalar inte så personligt här på boulangeri)

dsc_1528dsc_1527dsc_1524dsc_1523dsc_1522dsc_1521dsc_1516dsc_1514

Sen letade jag mig hem och vi alla åt lunch och hade kollektiv ätning av mitt berg av franska “kaffebröd”. MUMMS! Mina lägenhetskompisar sjöng för mig och gav mig choklad ifrån LAC (chokladbutiken nedanför! ❤ FIN CHOKLAD! ) .

dsc_1542dsc_1537

Sedan var det bara att gå mot skolan och grammatik. Tyckte det var ovanligt intressant och roligt faktiskt. Tyckte speciellt om sista uppgiften att skriva om Sverige och svenskar på franska. Tror jag faktiskt redan nu har utvecklats i mitt språk. Men som Jakob i min klass säger, språkutvecklingen går så långsamt så du märker det knappt. Men redan på snart två veckor har vi ju faktiskt lärt oss en hel del! Men måste försöka ta mig ut mer och “tvingas” prata språket, tror det skulle göra stor skillnad. 🙂

dsc01781dsc01802dsc01805dsc01806

På väg  hem ifrån skolan så blir det lite snabba steg då jag får ett samtal på blandad franska och engelska om att jag har blommor. Så blombudet får vänta på mig i ca 10-15 min. Min pappa hade skickat dessa FANTASTISKA blommor! ❤ Otroligt vackra, står i en improviserad vas (blomkruka med plastpåse i för att vattnet inte ska rinna ut). De gör verkligen vårt kök ännu finare och hemtrevligare. TACK PAPPA!  Hade även fått ett kuvert ifrån Malin som låg i brevlådan när jag kom hem.

Hemma var vi inte speciellt länge men eftersom jag inte kunde gå till Systemet hemma så sprang jag ned till vår vin och spritbutik nedanför när vi bestämde oss för att förtära ett mellanmål bestående av ost innan ost och vinprovningen. 🙂 Så jag slog på stort, fyller ju bara 20 en gång i mitt liv! Champagne. Den kostade 15 euro, vilket jag tyckte var väldigt bra för en stor flaska champagne dagen till ära.

img_20170209_164644_171dsc01823

Sen väntade kvällen med ost och vinprovning. Vi fick prova 3 röda viner var av jag tyckte bäst om det första, sista och sist kom det mellersta. Det första var inte så “starkt”. Det andra var nästan som kolsyrat men var verkligen ett vin man behövde ha något till. Det serverades pate till och massor av BRÖD! 😀 Även salami och lufttorkad skinka. Sen till de vita vinerna (2st) fick vi ost . Helt MAGISK ost!

dsc_1558

This slideshow requires JavaScript.

Efter vinprovningen som tog ca 2,5 timme så gav vi oss iväg till en restaurang i gamla stan vår lärare rekommenderade på vår rundvandring. Då åt jag pasta, mumms!

dsc_1561dsc_1563

Sen gick vi vidare till en bar (Kings bar) med livemusik, var dock inte så mycket drag där för det ligger så nära Waynes, och det är där alla hänger. Torsdagar är studenternas “Officiella” utedag, men just igår var det ganska lugnt. Några drog vidare efter baren till Waynes och mera, men jag orkade inte. Min energinivå var på botten så jag gick hem, så skönt att bo så nära! 🙂

dsc01867dsc_1570

Men sen på morgonen så åt alla en långfrukost! 😀 Iris och Sigrid hade sovit över, CF har också extrasäng + extra madrasser i sitt rum. Så det var mysigt!

Jag ska väl ta och klä på mig och göra mig klar för skolan. Fonetik!

Ikväll blir det FREDAGSTACOS à la Cornelia, TAGGA!

dsc01808

//Emma

Leave a Reply

