Tacofredag & Mellolördag

dsc_1609

Salut!

Nu ska jag strax sova och läsa lite ur min svenska bok. 🙂 Lite belöning efter allt pluggande idag. 😀

Jag och Patrik gick ut innan lunch och tog lite luft, helt otroligt ljus var det! MAGISKT när vi gick längs stranden och letade “mack-stenar”. Kan inte påstå att jag har någon lovande karriär inom mack-kastning. Patrik däremot har talangen att få stenen att surfa på vågorna. Imponerande!

dsc_1613

Det är något magiskt med havet ändå! Alltid när jag är vid stranden så drabbas jag av en “mäktighet”. Att bara höra havets vågor, det är nog omöjligt att va stressad vid stranden. Och idag var det ganska mycket vågor, så det kanske inte är konstigt att det är rödflagga fortfarande. Så jag får nog vänta med att bada lite, även om jag är lite småsugen faktiskt!

Vi gick förbi marknaden närmast oss och köpte lunch, pizza round. 🙂 Var en afrikan som började prata med mig och visa ett fotoalbum på hans familj och han själv för 15 år sedan som satt i Senegal och gjorde träfigurer, liknande dem han sålde. Han blev väldigt glad när jag sa att jag var svensk. Han hade nämligen en kompis i Trollhättan. Ja, han var ju trevlig men blev ingen träkonst för mig ändå. Kände dock att mitt “special offer” inte riktigt var så “special” bara för att jag stannade och kollade på hans saker och då “respekterade honom” (citerat försäljaren). Kändes mer som han hörde mig och Patrik prata svenska och bara “åh, turister!”.

dsc_1616dsc_1618dsc_1606dsc_1623

Idag började karnevalen här i Nice som pågår i två veckor. Men jag orkade verkligen inte med paraden ikväll, det finns 3 chanser till att se den, så 😀 Det blev istället MELLOLÖRDAG! ❤ Men det märks att det händer saker i stan. Mycket fler folk! Och poliser som också går runt med automatvapen. Räcker det inte att bli obekväm av alla militärer som dagligen cirkulerar 4:a och 4:a på gatorna här. Det är verkligen obehagligt att  behöva gå förbi någon som har fingret på avtryckaren. Det känns på något sätt inte alls mer säkert. Är ju typ livrädd att de ska råka trycka av eller reagera på något. Nej usch! Det är hemskt att folk ska behöva vara så rädda för andra människor och vidta sådana säkerheter på vanliga gator. Sen är det självklart extra säkerhet nu med karnevalen som i år är extra stängd och på ett begränsat område.

dsc_1624dsc_1621

(Att sätta på sig en “golvmopp” i guld är inte lika med fritt inträde. Men att klä ut sig till Pippi à la clown är helt okej. Bra grej att veta om du vill slippa inträdet. 😉 )

Efter lunch kom Olivia förbi och vi (jag, Olivia och Patrik) pluggade i flera timmar. Det är väldigt motiverande att plugga tillsammans. Det är svårt att “fuska” och sväva runt i andra tankar när andra är bredvid. Även det här med att bo i kollektiv visar sig vara bra då en börjar med något får de andra tanken “ja det kanske jag skulle göra också”. Som idag när jag kände att nu ska det dammsugas. Sen kom Cornelia och moppade efter mig. Patrik drog igång tvättstuga och CF var väl minst påverkad av vår städdag. Men han var rätt trött sen gårdagen som blev lite längre än väntat…

dsc_1631dsc_1634

Vi åt tacos à la french! 😀 Helt fel är det faktiskt inte att byta ut tortillas mot crêps. Intressant kombo med det något starka som möter det söta. Även om CF troligtvis inte tyckte det var en superkombo. Men gillar Cornelias nödlösning och förstår henne. Det är typ OMÖJLIGT att hitta i en stor matvarubutik som Carrefour (vi gick dit igår efter skolan och handlade, ENORM! Ligger nära hamnen.)

Sen tog kvällen liksom aldrig riktigt slut… Vi hade verkligen supertrevligt!

Men tillbaka till dagen. Vi (CF, Patrik, Olivia och jag) gick och handlade på Monoprix för att göra en fantastisk god middag, pasta med tomatsås. Jag körde en variant med mozzarella och basilika. De andra bytte ut mozzarellan mot bönor. Jag gillar det här att äta mer vegetariskt men tycker vi ätit bönor väldigt mycket just nu på sista tiden. Så behövde en liten paus. Men har inget “behov” av kött i maten. Vegan som Olivia är skulle jag dock inte klara av! Behöver min yoghurt, nu har jag ju äntligen hittat en jag gillar. Varning för vissa yoghurt:ar “fromage blanc” det smakar typ crém fraise blandat med gräddfil och yoghurt. Nej, faller inte mig i smaken till frukost. Sen gillar jag nog ost lite för mycket också. :p

screenshot_20170211-201211

Efter middagen bestämde sig CF för att han piggnat till och drog ut till dem andra som skulle på karnevalen. Medans Cornelia var inne på sitt rum och vi andra streamde Mello och till vår lättnad var denna delfinal bättre än förra veckan. Det är ändå något typiskt svenskt med Melodifestivalen, men det är ju riktigt trevligt att sitta och dela åsikter om 7 olika bidrag om inte annat alla mellanakter.


Efteråt visade jag Emmas mello”nörd”sida light-version. Jag tog fram parodierna ifrån förra året osv. Tror det uppskattades. 🙂 Sen var klockan typ 23:50 och Olivia vandrade hem och jag och Patrik sa godnatt. 🙂

Så nu säger jag godnatt till er också!

dsc_1620

//Emma

Leave a Reply

