Marknads uppgift

dsc_1639

Hej!
Idag har den stora utmaningen varit att utföra en skoluppgift genom att fråga fransyskor och fransmän några frågor på en marknad här i Nice. Uppgiften i sig ses ganska enkel. Men tänk nu att vi är svenskar som i sin “natur” har “jag ska inte störa/prata med folk”, tom stockholmare de flesta av oss här i Paganinis lägenhet. Så nu är det redan svårt. Sen tillhör det också att vi ska prata på ett språk vi knappt behärskar grunderna i. Aaa, nu kan du nog förstå hur motsägelsefullt det var att bryta isen och “störa” första personen. Men sen gick det ändå ganska bra, förstod inte exakt allt vad dem sa men i huvudsak i alla fall. Är mest nöjd över att jag vågade och att jag fick en liten adrenalinrush och frågade fler än en. 🙂

CF fick vi pressa lite medans Cornelia och Patrik nog hade det lite enklare än mig. Men vi alla var löjligt stolta när vi gick hem.

Annars har dagen varit väldigt lugn. Vi har alla varit väldigt fokuserade på att plugga. Vi har lite olika metoder. CF sitter gärna i vardagsrummet och nöter glosor i timmar. Cornelia stänger in sig på sitt rum och går ut i bland för några korta promenader. Patrik är ibland i köket och ibland på sitt rum, så även jag. Dock har jag börjat insett att stranden på dagtid är ett fantastiskt ställe att plugga på och samtidigt få energin som du får av dagsljus kontra inomhusljus. Så jag tog en sväng förbi stranden idag med min grammatikbok. 🙂

dsc_1653

Sen har jag även sprungit idag. Behövde verkligen en paus! Det är nog så jag fungerar i pluggandet. Jag kan plugga intensivt ett bra tag om jag vet att den tiden kommer det en paus. Då är det fullt ös tills det klockslaget, ex. springa. Sen när jag då gjort det kan jag sätta mig igen. 🙂

Kvällen avslutade inte med maniskt glosor-pluggande utan med Svampob Fyrkant the movie, fast på franska. 😀 CF, Patrik och jag började se på den.

Men imorgon börjar vi “tidigt” 10:45 så måste sova nu.

Bonn nuit!

//Emma

Leave a Reply

