Dubbellektions tröttheten

dsc_1669

Hej!

Idag efter skolan var verkligen alla helt döda. Det var som att sista lektionen idag, grammatik, tog musten ur alla. Tack och lov lagade CF middag ikväll, löksoppa och innan pluggade vi alla runt köksbordet.

Cornelia visade en app “AnikiApp” där man kan skriva in glosorna som “kort” och träna på dem. Jag använder Glosor.eu som de flesta i klassen redan. Men kan absolut tänka mig att testa nya sätt!

Annars idag har det nog inte hänt så mycket. Vädret (pratar om det som den svensk jag är, när inget annat kommer i tankebanorna) var ganska blåsigt och regn i luften, en riktigt innesittar-dag. Men skolan gick fort, trots att vi hade 2 lektioner och vi är vanan med 1.

Jag hade med mig lunch då jag var osäker på om man ens skulle kunna köpa lunch i närheten av skolan. I Frankrike är ju måndagar den officiella “vi har stängt-dagen”. Dock är det lite bättre här i Nice då de anpassat sig efter alla turister och därför har få öppet. Såg även att H&M hade öppet medans andra butiker på Jean Médecin (gå/shoppinggatan) hade stängt. Även söndagar ska man akta sig för! Handla en söndagseftermiddag är extremt svårt! Och idag fick jag även reda på att affärerna inte får sälja alkohol efter kl. 22. Så några (hittat ett) få riktlinjer finns det på alkoholkonsumtionen i detta land. 🙂

dsc_1671

Imorse hade jag inte så mycket tid som jag brukade då vi började “tidigt”. Men jag hann med att köpa biljetter till Lady Gaga i Stockholm i oktober. 😀 Lyckan är ENORM! Det uppstår alltid problem när det är biljett-släpp. Jag vaktade internet som en hök här i lägenheten. INGEN skulle råka nudda wifi-kabeln. (Den är EXTREMT känslig! :/ ) Patrik kom in i köket efter en springtur när det började krångla. Tror aldrig han sett mig så målmedveten. 😉

(Kvällsnöjet för ikväll ^^) *UTTAL

Lite bilder ifrån gårdagens springtur får avsluta för idag! 🙂

dsc_1666dsc_1660dsc_1662screenshot_20170212-181329

Nu ska jag “brosser les dents”  🙂

//Emma

Leave a Reply

