Le lundi

maxresdefault

Salut!

Idag har det varit som en “vanlig” måndag, 2 lektioner och plugg runt omkring. Jag gick även på “tutorat” och fick med mig CF, då han inte hade några nycklar hem… Han går runt och säger att han är “sämst på franska” men det är verkligen inte sant! Tror vi alla känner oss sämst någon gång i livet och för de som aldrig är det vanligtvis tar det extra hårt att inte känna att man hänger med. Men tror även att han kommer va en av dem som utvecklas mest. För om man är bra i början känns det som att det borde ta längre tid innan man gör framsteg och om man vet om att man är bra på något finns det en risk att man tror att ens kunskaper räcker längre än de faktiskt gör. Jag kände mig också rätt dålig första veckorna men nu går vi in i 4:e veckan HELT GALET! Men är fortfarande förvirrad av det franskaspråket men börjar nog acceptera det mer och känner att jag faktiskt gjort framsteg. 🙂

Idag på grammatiklektionen så förklarade Nicole skillnaden mellan l’imparfait och Passé compose genom en “selfie”. Att imperfekt är det runtomkring och själva selfie-personen är passé compose, tyckte det var en lite rolig jämförelse. Under kultur lektionen fick vi läsa en text och återberätta i grupper, det var faktiskt kul! Fick b.la. lära mig att Frankrike har kärnkraft för att det är beroende av att importera andra “naturresurser” ifrån andra länder och uran har de själva. De har också stängt sina gruvor, sista stängde år 2004. Vinproducenterna är rädda eftersom vinkonsumtionen minskar och dem skyller på politiken och medier som propagerar för hälsan. (De har nog inte hört “rekommendationen” ett glas om dagen 😉 )

Efter skolan handlade jag och CF på Monoprix på Jean medecin, det är så sjukt mycket folk här nu! Franska studenter har ju sportlov nu också i 2 veckor. Så det är inte endast turister (bla. svenskar) som börjar ta över gatorna. Men vi åt middag ikväll och såg klart på Svampbob. 😀 Sen började jag kolla på en serie (dubbad på franska såklart! ) “Riverdale” som belöning för att jag gjort klart alla frågor till “Moment d’un couple”. Känns lite läskigt att ha grammatikprov vecka 9. Men imorgon och på torsdag har vi inga lektioner så jag ska plugga stenhårt då och såklart i helgen och resterande vardagar med.

screenshot_20170220-001825

Bjuder på en bild ifrån Eze, när vi vandrade. 🙂

34fadfb4f54431b24febdfe61f3ff427

//Emma

Leave a Reply

