Lill-lördag

dsc_2018

Bonsoir! (På bilden syns paradvagnarna i blomm-paraden)

Ikväll har jag stått för matlagningen, paella. :p Blev en riktigt franska-middag (sen middag). Men gött blev det! Har knappt lagat mat med tofu innan men nu kan jag lägga till det på meritlistan, den hemliga ingrediensen i min egengjorda marinad = rostad sesamolja. (Tack Leila för du fick mig att upptäcka denna produkt! ) Ger smak till  mycket, men varning för att den lätt också kan ta över!

Annars idag har jag inte gjort så mycket mer än haft litteraturlektion och analyserat en novell “Cet homme et cette femme” med Patrik och vår lärare Marion verkade tycka om vår analys och skickade iväg oss på rast. 🙂 Kändes inte lika jobbigt att prata franska helt plötsligt. Var mer frustrerande att inte komma på orden som jag ville säga. Tror det är ett gott tecken!

dsc_2015

(Skolan ^^)

Eftermiddagen/ tidiga kvällen spenderade jag med Youtube, te och sista semlan. 😀 Jag kollade på olika videos om franskan indirekta och direkta objekt (C.O.D et C.O.I). COD används när man kan “fråga” “Qui ou qoui?” och COI används när man kan “fråga” “Qui + preposition ou quoi + preposition”. Efter ca en timmes tittande på bra och dåliga videos så blev huvudet ganska bombarderat. Men pluggade ändå lite till för när jag lagade mat så förhörde Patrik mig på sécance 1 (glosor lista 1). Kunde många fler än jag trott. 😀

dsc_2030

 

(Gjorde krutonger till lunch, ser att det är särskrivning… :/ )

Imorgon blir det heldag med plugg, ska nog springa på morgonen också, kanske intervaller. (?) Men sen på kvällen tror jag vi (några i klassen) till ett salsaställe där många studenter hänger på torsdagar. 😀

Men önskar verkligen mitt ordförråd var bättre, ska genast ta tag i det och fortsätta läsa i No et moi” så bonné nuit!

//Emma

Leave a Reply

