1 månad bland palmerna :D

dsc_2177-animation

Hej!

Idag har jag spenderat min 28 dag i Nice (så har spenderat en februarimånad här).

Otroligt vad tiden går fort! Nu har vi kommit 1/4 av kursen och måste erkänna att franskan blivit bättre. Det går ju i alla fall inte åt fel håll. 😀 Varje dag gör man sina små framsteg och det är ändå skönt, även om man inte ser dem just då utan snarare lite senare.

Jag trivs här i Nice och tycker fortfarande palmerna är exotiska och havet helt underbart! Älskar att höra vågorna när jag pluggar. Visst stenstrand är lite hård, men man vänjer sig. 🙂

Annars är livet hyfsat normalt ändå. Jag lagar mat och äter, dock är det nytt för mig att bo hemifrån och med andra i kollektiv. Men tycker det fungerar väldigt bra! 😀 Vi är ett härligt gäng som hjälper varandra och hittar på saker.

Idag så bestämde vi (-Cornelia som haft ont i huvudet sedan igår 😦 ) oss efter säkert 1,5 timmes charader att göra crêps till lunch (blev dock middag). Så vi gav oss iväg till Monoprix men det är ju stängt på söndagar efter kl. 13 (skillnad ifrån Sverige). Så vi gick en bra bit längre, men klagar inte på att få gå en promenad i solen. 😀

( 1:a bilden, min standar frukt i min yoghurt här, dem andra ser alltid lite avundsjuka ut på morgonen :p Jordgubbar i FEBRUARI! ❤ )

dsc_2162dsc_2165

När vi stekte crêpsen (vi turades om) så pluggade vi samtidigt glosorna genom att förklara med för varandra på franska. Multitasking är det bästa! Efter vår middag så pluggade jag lite innan jag tog mig till “The stage” 2 min bort (ÄLSKAR att bo centralt!) där det var improv. Men var inte riktigt improv som i Sverige så jag gick efter att ha suttit i ett hörn och tjuvlyssnat på olika grupper som satt och förklarade och planerade vad dem skulle göra. Jag satt där och smuttade på min apelsinjuice. Just det dryck är dyrt om du inte ska ha vin här och ölen är söt enligt dem andra. Vitt vin är inte lika populärt som rött och rose här. Sen är det socialt accepterat att äta en baguette vart som helst här! Så kör på. :p (Mer skillnader kommer snart.)

dsc_2202

Kvällen avslutades med att Patrik och CF visade mig Grotesko. Jag lärde Patrik backgammon och vi började lägga ett 1000-bitar pussel.

dsc_2203dsc_2205dsc_2213

(Patrik lyssnar om låten är på franska eller engelska. Vi hade gratis radio, utan radio ikväll, tack vare våra grannar under. 🙂 )

GÅRDAGEN:

dsc_2120

Igår kom vi hem vid 5 på morgonen och hade då varit igång ett bra tag. På fm. satt jag och Patrik och planerade vår lek “charad-speeddejting”. Jag kom på att vi skulle göra en historia med alla våra 30 Italien-förknippade ord, så det blev en historia om Zlatan. Kan lägga upp det senare.

dsc_2135

(Fick bröd med mjölkchoklad av Milka, det händer bara i Frankrike! 🙂 )

(Lägg märket till hur vi speglade den italienska-flaggan i möblering och flaggkunskap 😉 )

Sedan var det äventyret införskaffa allt på Carrefour. Där är riktiga glas billigare än plastglas. (? Ännu en skillnad!) Så vi kom hem med 24 st champagneglas som vi sedan fyllde med Bellini. Gick hem och var faktiskt riktigt gott. (Mousserande och persikopuré ).

Vi hade ju en “tour des chambress” och “besökte” då 4:a länder. Gran Canaria med 3 olika lekar (förflytta en apelsin utan händer, spräcka ballonger och fågeldansen) samt Sangria. Det var i Ellen och Fridas lägenhet som ligger längst upp på en kulle. Jättefin utsikt men slingrig brant väg upp. Bussresan i en minibuss var lite spännande. Vi lyckades också hela klassen gå fel och bli instängda, grindsystem. Men det löste sig. Tur att fransyskan var snäll och släppte ut oss. 🙂

dsc_2138

Sen far vi vidare till USA med öl och “flip the cup” för att sedan (efter matstopp) ta oss till Japan hos Bartu i hans studio. Där bjöds det på Sake (inte min cup of tea) och karaoke via Youtube (BÄSTA leken!). Och sist var det dags för oss. Tror alla uppskattade våra 4 pizzor och brödpinnar. 🙂 Tycker dock synd om Cornelia om hon hade ont i huvudet och hela klassen kommer in.

dsc_2147

Sen när vi städat (jag kände att det var skönt att göra innan vi gick ut) så gick vi till en Salsa-bar/klubb. Så jag dansade salsa (i klackar, cred!) med en ifrån Paris som var väldigt duktig. Vet dock inte om jag var så duktigt, men kul var det! Jag känner att det är huvudsaken. Även om jag kanske mer dansade en bugg-salsa-version . Sen drog vi vidare till “Bara thin” dock är det en klubb där inte alla kommer in p.g.a. att tjejerna måste ha klackar på sig. DÅLIGT! Så vi gick till en klubb som heter Velvet istället och där fick vi alla dansa ordentligt! 🙂 Men jag, CF, Astrid, Iris och Elsa hade inte fått nog efter det så vi drog vidare till ytterligare en klubb och dansade till sådan här riktigt bra-dålig musik. 🙂

Lång kväll! Men ROLIG! 😀

Klippte ihop en video med videos ifrån min första månad här 🙂 (Sorry för att det är samma musik igenom hela…)

Nu är det dags att sova.

dsc_2191

Chez Paganini ❤

Bon nuit!
//Emma

Leave a Reply

