Är det här att leva livet?

Att sitta på stranden och höra en högtalare spela musik, samtidigt som ett gäng ungdomar sitter och skrattar omvartannat “skriker”(uttrycker sig högt) p.g.a. att en har gått i glas (tror jag) och runt omkring sig ha en hel del barnfamiljer m.fl samtidigt som du försöker läsa en fransk bok 📖 låter som en mardröm. Men nej, tänk dig att att musiken är Edith Path och ungdomarna pratar på franska, så även alla glada barn. Det som stör mog mest är istället två svenska turister som tänker sätta sig brevid men de kanske kände att de inkräktade på mitt område. (oss sevebska emellan så gillar jag det fortfarande lite för mycket för att kalla mig fransyska )  Så de gick. Den här miljön är idyllisk för att sluka 50 sidor i Noa et moi. 📖 😇

Det är ganska skumt att säga att jag bor här. CF frågade igår mig och Patrik om vi skulle säga att vi bott i Frankrike nu. Vi var ganska eniga om svaret. Hur kan man inte ha bott här om man börjar irritera sig på turisterna ( redan Hahaha.) När turisterna utanför ens lägenhet har blivit till en vardag. Det är inte längre en konstig syn att tränga sig ut ur sin entrédörr förbi alla turister som pekar på våra fönster till lägenheten och pratar på ett ännu mer komplicerat och främmande spårk än franska. Och inte heller idag orkar man köa in i chokladbutiken utanför (LAC) för det är soligt och då är det FOLK i rullning, ut till gatan är kön för att få förtära den magiska kakaobönan omgjord till något härligg sött.

Att vidare gå med solglasögonen på näsan 😎 med sin standar outfitt (tygväskan på axeln med lagom lat/sportig kläder och självfallet mina färgglada strumpor 😊) går man förbi det vi första veckan lärde oss som marknaden som nicebona klassar som turistfälla. Vet inte om jag håller med när jag går förbi diverse goda lokande frukter speciellt jordgubbar. Jordgubbar i mars! 😍🍓🍓🍓

Vidare förbi boulangerier och och barer med utsikt över havet och det där crêps-stället som både har glass och crêps. Dit du bestämt att du ska gå. Men idag har du som tidigare gjort ett taktiskt beslut över att inte ta med pengar. För om det finns frestelser här. 🙈

Tillslut når du stranden och joinar inte bara turisterna utan även lokalbefolkningen som tagit sig upp ur sängen nu vid 14. Det är dags att vara social, eller osocial som för mig och bara ägna lite tid åt att höra havets vågor mjukt slå upp emot den stenadestrandkanten. Så ja jag skulle säga att jag bor här nu! När jag kommer hem kan jag bokstavligen säga att jag bott i Frankrike. Det låter helt galet! Men det är det redan, jag är i Nice. Lever i sommar i början av mars och kanske skulle jag inte klassa mig som en nicebo. Jag klär mig ju inte i dunjackan utan den lämnade jag med all rätt hemma. Men jag har i alla fall mitt “egna” bageri. Mina egna vanor, mitt liv som cirkulerar i en stad endast 1 timme bort ifrån pastans hemland. 🙂

Jag bor i landet där ost och vin aldrig är en bristvara. Snarare nötter och svenskarnas älskling Bregott smat margarin. Nej här är det smör. Och som dem säger smör = kärlek. Nice = kärlek!

Det går inte att inte förälska sig i denna stad! 🇫🇷

Har inte sen jag kom hit blivit bemött med en enda dryg människa.Bara leenden. 🙂 Nej här kör vi som på landet hemma, vi hälsar på varandra, vi ser varandra, vi finns där för alla. Okej myndigheterna kanske är lite fixerade vid att man ska ha fransktbankonto, men människorna är tillmötesgående även när franskan sviker.

Och plus detta så trivs du med dem du bor med. Så svenskan finns ändå där kvar. Det enda du klagar på är att stranden är stenig, vilket innebär att du inte kan sitta där så länge som du vill och ta in allt. Utan du tvingas gå hem, men det kanske ändå är rätt överkomligt ändå.(?)

Är det nu jag lever livet? Annars undrar jag vad det innebär?

(Filosofiska jag 🙋 sittandes på stranden och skrev detta. Mer om det som hänt sista veckan, t.ex. om Malins besök kommer snart 🙂 Men ska till Olivia strax och hjälpa henne med hennes presentation innan vi ska på middag och Mello-kväll hos Astrid och Elin 🤗 )

Au revoir!

//Emma

Leave a Reply

