Le week-end 17-18/3

DSC_0297 - kopia

Salut mes amis!

Idag är det inga skidor dessvärre på schemat. Men det är inte bortprioriterat utan vår skidutflykt får bli den torsdagen den 30/3 istället för att då har vi inga lektioner. Äm, man måste ju ÄLSKA franska systemen ❤ Bussen behövdes bokas 2 hela dagar innan, trotts att det bara är en vanlig buss…Japp och ringa dem gav inget resultat. Men det är inget att hänga läpp över!

DSC_0235

I fredags så var det St Patrick’s day som vi såklart skulle fira. Har aldrig firat det tidigare men när man bor med två personer som gillar öl så är det kanske inte så konstigt att det ska köpas öl. Vi gick till en riktigt trevlig öl-butik efterskolan. Killarna lät mig faktiskt välja någon öl trots min icke-kunskap av denna produkt. Så jag gick på flaskornas utseende, hehe. Men helt tokigt blev det nog inte, eller så vågar dem inte säga något hahaha… 😉

När vi kom hem så gav vi oss snabbt ut igen för att köpa glass, på Nice bästa glasställe, glasstorget. Emma ska ju dock inte ha 4 gigantiska glassdiskar med olika smaker. Jag ville ha ALLT! Tillslut tog jag mitt förnuft till fånga och valde choklad med chili (REKOMMENDERAS STARKT! ❤ Är KÄR!) och mojito (också god men är ju choklad-älskare!). Vi nöjt av glassen i parken och med kvällssolen innan vi gick till Monoprix och handlade inför kvällen.

DSC_0250 - kopia

Kvällen blev trevlig och rolig! Vi har fått en ny tv och kompletterat med en hdmi-kabel så att vi kan se på tv:n via datorn och nu kunde vi köra irländska (och icke irländska ) sånger som alla kunde sjunga med i. 😀
Eftersom vi bor mest centralt och har den passade färgen, grönt, i köket så bjöd vi in klassen på lite härligt St Patrick’s day-häng. Det uppskattades och det var roligt att nästan hela klassen samlades en fredagskväll. Sedan gick vi ut och då splittrades klassen lite eftersom vi ville gå till olika ställen. Men var inte ute så länge utan jag gick hem ganska fort, var rätt trött efter veckan.

This slideshow requires JavaScript.

I går så hade jag en pluggdag. JIPPI! Nej men det var ganska härligt att sitta på stranden även om vädret inte var på topp. Ska inte klaga, satt utan jacka och njöt bland turisterna på stranden av att höra havet. Eller som jag skrev till farmor “Just nu sitter jag på “Opera plage” så nära vattnet det går utan att bada. Idag är det väldigt ljust ute men samtidigt molnigt. Fast klagar inte på vädret här. Vi har haft toppenväder (runt 20 grader)…”

Satt där några timmar och läste i en av dem franskaböckerna vi måste läsa och växlade läsningen med att skriva brev. Tack och lov att Malin kom med ett kollegieblock med ränder, här är det så svårt att få tag i. :/ Och jag gillar mina ränder!

Tillslut kom Patrik och CF och joinade mig på stranden. (Cornelia är och åker skidor med hennes kompisar, är lite avundsjuk! Saknar er där hemma! ❤ )

DSC_0306 - kopia

(Var ett gäng spanjorer som tyckte det här med gruppbilder var väldigt roligt! När dem kom in på en radie under 1 meter ifrån mig då blev jag påmind om att jag är svensk.)

DSC_0312 - kopia

(Tycker Nike kan pitcha den här reklam-idén, kanske lite finare väder i bakgrunden bara. Men det går ju att göra det mesta med dagens teknologi 😀 )

DSC_0316 - kopia

Kvällen slutade med middag ifrån “Indian fastfood”. Fast “fastfood” är lite att ta i kan jag tycka. Fast vi är ju dock i Frankrike och då är väl 20-30 min “fastfood”. Sen pluggades det lite mer innan vi gav upp för kvällen och Patrik och CF fortsatte min “allmänbildning” Nilecity. Det sjuka är att en av brandmännen jobbar på mitt jobb hemma. Tyckte jag var lite kul! 🙂

IMG_20170319_091054_192

(Idag lyxade jag till frukost med mug cake :p TACK OCH LOV för mikro när man inte har ugn!)

DSC_0284 - kopia

(Gårdagens brunch ^^ jag fixade :p SUPERLYXIG helg med en hel del jordgubbar och kiwi, inget mig emot 😛 Fantastiskt att kunna gå och köpa frukt på marknaden i närsgård på morgonen/förmiddagen.)

Idag ska jag fortsätta plugga och jobba på verbböjningar, glosor och min presentation! Olivia har trotts att hon varit sjuk varit en ÄNGEL och hjälpt mig med denna. Jag är lite lätt stressad över denna och nervös. HATAR att hålla presentationer (okej hata är ett lite väl starkt ord) och nu ska jag dessutom hålla det på ett språk jag inte känner mig bekväm med. Men vilken triumf när jag hållit den och klassen troligtvis sitter som frågetecken, hehe. Var ju siktigt smart också och valde ett ämne jag tycker är kul att prata om men det är “bugG”. Insåg ju ganska fort att bugg endast existerar som term i Norden och i Frankrike är “bugg” ett ord för insekt. Det är ju inte riktigt samma sak. Men men, Olivia tyckte min text7 manus var förståeligt ändå.  Heja mig!

Men nu ska jag ge mig iväg ut och springa, först läsa igenom min presentation en gång kanske. 🙂

DSC_0228

//Emma

Leave a Reply

