Snart lov!

 

DSC_0162_1

Bon soir!

Ikväll har vi (CF, jag och Cornelia) ätit tapas till middag. :p Nu sitter vi i vardagsrummet och dricker te medans vi alla pluggar olika saker. I bakgrunden hörs Partik och Anna (hans flickvän som är på besök) småprata. Det är ändå ganska mysigt såhär mitt i veckan.

IMG_20170405_185727_189IMG_20170405_194241_251

Det är otroligt att få äta tapas + en drink för 6 euro. 🙂 Det är vad jag kallar ett studentkap! 😀 Speciellt när man har haft prov idag, i litteratur. Det tycker jag var ett roligt prov, då det påminner om teateranalyser som jag fick skriva på gymnasiet. Trodde inte att jag skulle sakna dem men fick lite längtan efter dem idag under provet. Det tråkigaste är att jag inte kunde uttrycka mig med dem orden som jag ville, kände mig för begränsad. :/

Även idag så hade vi lektion efter provet. Det verkar vara en fransk sak att prov inte tillhör den ordinarie lektionstiden. Måste dock erkänna att efter ett prov så presterar man inte på topp efteråt.

Idag mådde jag rätt bra med min franskabok i handen på stranden. 🙂

 

Igår efter skolan gick jag och Olivia på Jean medecin (efter att ha handlat nötter på Lidel, billigast där ❤ ) och kollade runt lite i affärer innan middagen “pastasallad à la Cornelia”. Mysigt att börja äta tillsammans igen. 😛

DSC_0137DSC_0129

DSC_0127-ANIMATION

DSC_0160_1DSC_0163DSC_0159_1

Idag fick vi tillbaka kontrollskrivnings 2 betyg och det är inte riktigt bra. :/ Känner att jag börjat fått intresse av att plugga och lära mig franska men det syns inte på proven/tentorna vilket är väldigt synd! Men jag hoppas att det ska vända snart! Har min pepplåt “Cyklar ni så springer jag – Mares” som jag brukar lyssna på när livet känns tungt här nere eller när jag allmänt behöver lite pepp som när jag springer. Skrev om den låten till Sara i ett brev, skrev då såhär:

DSC_0101

“Här i Nice har jag börjat lyssna på “Mares– Cyklar ni så springer jag”. Tycker den speglar mitt liv.. Denna låt får mig alltid att må bättre när livet känns jobbigt och trist. Den får mig att kämpa lite till, förhoppningsvis till godkänt.” 

“1:a versen tycker jag speglar lite hur jag kände när jag skulle lämna Sverige. “

“Refrängen är en spegelbild av hur det känns som att de andra i klassen är superduktiga på franska och cyklar iväg. Jag springer lite bakom. Samtidigt lite i hur jag här utvecklas som person. “

“2:a versen är inte lika tydlig. Men känns som att den handlar om min sista tid i Nice.  “

“Bridgen (x3) speglar att livet i Nice är en berg- och dalbana (typ livet vart man än är)” 

DSC_0103DSC_0105

DSC_0119

Just det i det här landet så har vinbutikerna öppet innan dem ordinarie butikerna (kl. 10 öppnar vinbutiken och dem andra är lite oklar öppettid på. Sen har långtradare poliseskorts.  DSC_0114DSC_0124DSC_0117DSC_0113_2

Men nu ska jag fortsätta plugga! För jag ska fan klara det här! Ha det gött! 🙂

//Emma

Leave a Reply

