Barcelona + Påsklunch

DSC03003

Hola!

Idag tänkte jag ta och skriva lite om mitt påsklov och vår resa till Barcelona. 😀

Vi = Cornelia, CF, Astrid, Elsa, Davida, Frida & Iris. Vi åkte på tisdagen vid 13-tiden “nyfikna” på den nya staden för många av oss (ink. mig) och åkte hem “oklara” med Barcelona på fredagsförmiddagen.

DSC_0012_5

Första dagen (ankomstdagen) gick vi direkt till hostelet som låg väldigt centralt. Där checkade vi in och efter en del nykelkortsbyten hade alla packat upp det nödvändigaste i sin “låda” (enda stället där du kunde låsa omkring dig) och bäddat sängen. Vi bodde bland 13 andra. Cornelia bodde i ett annat flerbäddasrum då hon bokade senare än oss andra.

DSC_0013_5

Väl ute igen så gick vi in på närmaste Carefour express och konstaterade snabbt att matpriserna här är lägre än i Nice. (Här skulle vi sedan småhandla under resan). Vi köpte bröd (mörkare än det i Nice) och en spansk korv att dela på + vatten. Och gick ut med vår picknick nöjda med vårt inköp av lunch/mellanmål vid 16-tiden. Sen var det dags att börja utforska staden.

Med Davida och Iris i ledning gick vi i trupp mot hamnen. Dock stannade jag till vid en park då jag insåg fotomöjligheten och CF och Cornelia följde efter mig så vi fick leta upp dem andra sen, men det var det värt. 😀

DSC02888DSC02877DSC02865DSC02864

Insåg ganska snabbt att det här med träd och grönområden har de fattat i Barcelona. 😀 Det var lite som en blandning av N.Y och Rom sa Elsa. N.Y kan jag hålla med om, med tanke på de raka gatorna och stora allé-liknande gatorna. Det var också väldigt rent, INGET hundbajs på gatorna. ❤ Minus poäng för ficktjuvar Frida blev av med sin mobil sista kvällen vilket var extremt tråkigt. Men det var såklart på “La Rambla”.

Tillslut gav vi oss in på bargatan och stannade till och provade sangrias och pinchos (hur det nu stavas). MUMMS! Första riktiga smaken av Spanien. 😀 (Okej när vi gick förbi matmarknaden så hittade jag uppskuren annans för 1 euro, var bara tvungen att köpa! MAGISK! ) Sen gick vi till en restaurang som hostelet rekommenderat. Eller egentligen var vi nog lite trötta/ ouppmärksamma för vi gick in på restaurangen bredvid. Men det gjorde absolut inget! vi beställde in tapas och delade på. Det blev en hit! Sen gick vi trötta och mätta hem och sov. 😀

Dag 2:

Vid kl. 9 sågs vi i lobbyn och gick på frukostjakt, vi behövde inte leta särskilt länge. Det kändes väldigt Skandinaviskt inrett. Där åt jag en lax bagel ❤

På stadiga ben kunde vi sedan ta oss till “Basilica de la Sagrada Familia” (kyrkan som aldrig blir klar!). Vägen dit fylldes av en annan turistattraktion (huset ritat av samma person som kyrkan som är ett hotell) och en gågata av alla fancy butiker.

DSC03011DSC03013DSC03002DSC03014DSC03029

Kyrkan var absolut sevärd, vi gick aldrig in och jag saknar det inte heller. Känner att man fick se extremt mycket på utsidan även om lyftkranarna förstör helhetsbilden lite. Men aja, byggnaden är extremt rörig men samtidigt vacker. Den förgyller absolut staden! Det går att hitta lite av varje på kyrkan, b.la. frukter.

This slideshow requires JavaScript.

DSC03129DSC03127DSC03123DSC03063

IMG_20170412_111047_875

Efter detta tog Davida upp ett tips ifrån sin kompis Barcelona-lista (kompisen hade läst spanska där (samma kurs som vi fast spanska)) och vi utlovades ett område likt Söder hemma i Stockholm. Dock vet jag inte riktigt om jag skulle påstå att det var så mycket Söder känsla på området. Men det var kul att se något nytt. Här splittrades vi tills middagen. Jag, CF och Cornelia var inte lika hungriga som de andra och satte oss istället och funderade vad vi ville göra i en parkliknande oas med barn som underhållning. De hade vattenkrig, CF var lite orolig för vattnet.

Vi strosade runt och hamnade på Zara där jag köpte en blus och efter det behövde CF gå på toa. Så vi letade ett café. Men slutade med att vi beställde in varsitt glas cava då det var billigare. Sen tog vi oss vidare och gick och åt på markmarknaden det blev paella för mig och till efterrätt njöt vi av glass i solen. :p Innan vi gick in i det område som jag gillar mest. Ligger nära moderna museet där dem andra strosade runt medans vi gick runt i olika butiker och jag drog in dem andra i olika galna second handbutiker. Jag blev kär i en jeansjacka som jag sedan dagen efter köpte. 😀

DSC_0057_4DSC_0035_8DSC03213DSC03208DSC03204DSC03202DSC03196DSC03193

Efter en drink i solen gav vi oss hemåt för ombyte innan vi skulle på resans finaste restaurang. Där satt vi vid ett fyrkantigt bord precis vid scenen där ett jazzband spelade till och från hela kvällen. Så pratstund blev det när bandet hade paus. Maten var god, de andra åt paella men jag var rätt mätt på den rätten sedan tidigare. Så jag beställde in pasta med skaldjur. ❤ Och jag och Cornelia lyckades få 2 drinkar då servitören lyckades förväxla våra beställningar med något annat bord. Snacka om att jag var förvånad när min som skulle innehålla grapefrukt juice innehöll tomatjuice.

Efter middagen som såklart avslutades med EFTERRÄTT! 😀 Gick vi efter Davidaskompis tips igen och letade oss runt bland olika barer. Innan jag, CF och Cornelia var först att droppa av utekvällen och bege oss mot sängen.

 

Dag 3:

Brunch kl. 11 på något ställe som Lova i klassen rekommenderat. Blev en fruktig frukost med kokosyoghurt för mig + muffins + chai latte. :p Alla var väldigt nöjda med det något “hälsoaktiga”-valet och det här liknade ett café på Söder fast en hel det kvadratmeter större!

Efter stadig frukost var vi redo för shopping. Då splittrade vi på oss och jag gick med Elsa och Iris + Frida men hon gick till stranden ganska fort, då hon inte mådde så bra. Jag handlade en mintgrön klänning på Mango och vykort som jag spanat in tidigare och tänkt köpa (men dagen innan då jag var inne i en turistbutik med Cornelia och köpte nyckelringar så fanns de inte där såklart… Men Cornelia hittade vykort och frimärken och försökte gå utan att betala 😉 Nej men blev lite tokigt i kassan, haha).

DSC_0011DSC03222DSC_0042_8DSC_0044_6

Vi hade bestämt att vid 16 skulle vi ses på ännu ett nytt ställe. På vägen dit hittade vi en helt FANTASTIK park med den katatoniska regeringshuset. Det kändes ännu mer som N.Y nu, då de hade ett zoo i parken.

DSC_0104_3DSC_0098_3DSC_0081_3DSC_0079_3DSC_0105_3

Väl framme åt vi glass och satte oss vid stranden för att invänta CF och Cornelia som virrat omkring lite. De andra var ganska trötta så vi gick hem till hostelet men jag, CF och Cornelia sågs snart i lobbyn för att ge oss iväg på en typ av “aperitif”. Blev att vi beställde in 3 tapas rätter (MAGIST!) och jag drack en jordgubbsmojito också den helt MAGISK! Blev fullträff! Sen mötte de andra upp oss och vi gick och åt tacos på något som vi tror var en typ av “snabb-mat”-ställe, gott var det!

Men sen efter det blev det glassletande på Cornelias och min order. De andra (-CF) ville prova något spanskt på “d” (friterade deg-stavar med smält choklad). Det var efter detta som kvällen blev lite mindre positiv då Fridas mobil blev snodd och hon och Iris begav sig till polisstationen och vi andra till en bar/restaurang där vi satt och bara pratade tills vi nästan somnade.

I helhet har resan varit FANTASTISK! Jag har fått uppleva ett nytt land och skulle absolut kunna åka dit igen! Blev lite kär som så många andra berättat att de blivit.

(Landet med vin-te^^)

Påsklunch:

IMG_20170415_123203_355

Sen på påsklovet är det mest intressanta som hände lördagen med vår påsklunch. Där vi till förrätt gjort gubbröra, kallrökt lax och hovmästarsås. Till varmrätt lax i ugn, sparris, kokt potatis och hovmästarsås. Sedan till efterrätt blev det mörk choklad liggandes i ett påskägg som skål. 😀 En riktigt lyckad påsklunch hos Frida ute på balkongen i solen. Kändes dock nästan lite mer som midsommar med tanke på vädret.

Kvällen avslutades med att vi mötte upp Elin och hennes kompisar hemma hos henne och Astrid. Där vi åt lite middag bestående av baguette och tortilla (spansk omelett med potatis), innan vi gav oss ut till Wayne’s och sedan Salsas där jag fick dansa salsa igen 😀 innan vi satte oss vid stranden och bara chillade i kvällsluften. 😀

DSC_0133_2

 

Nej nu måste jag sova!

IMG_20170413_093527_787

Bon nuit!

//Emma

 

