Mont Boron + Valborgsfirande

DSC_0017-EFFECTS

Salut!

I förgår hade jag en Emma-dag. En sådan där dag som går väldigt fort och man egentligen inte gör så mycket på. 🙂 En sådan dag som man behöver få ha ibland. Jag gick till stranden och badade och satt och gjorde lite glosträning blandat med läsande i Catching fire. 🙂

DSC_0002 (2)

Sedan gick jag hem åt lite rester ifrån i fredags. 😛 (I fredags kom Olivia och hennes kompis Josefine över på middag. Först förrätt med ost, melon och champagne (tack pappa! ❤ Han köpte två flaskor champagne för att han fick bo här till oss i kollektivet. Så jag tänkte att vi skulle fira att vi alla klarat hörförståelseprovet 🙂 Jag hade väldigt tur för Lorance (läraren) hade räknat ihop mina poäng fel och det felet gjorde så att jag inte skulle fått godkänt. Det hade varit väldigt surt, men snacka om att jag blev glad när jag såg det. 😀 Sen efter middagen kom de andra (Astrid, Elin, Iris, Davida och Elsa) över innan vi gick ut till Wayne’s. Vi värmde upp våra röster med karaoke, hdmi-kabel är väldigt bra att ha 🙂 )

Pluggade lite och gav mig sedan ut på en springtur. Iris i klassen hade berättat att hon “hittat” Mont Boron en del i Nice där det är lite mer grönska. Så jag tänkte att jag skulle leta mig dit. Men planen att springa lite på måfå åt rätt håll kanske inte gav mig den närmaste vägen till höjden. Men jag hamnade i rätt område även om jag och Iris inte sprungit på samma ställe. Jag hamnade på “fel väg” upp. Men det var jättebra för nu har jag hittat en fantastisk springtur. 😀 Som man inte behöver vända för att springa hem igen på. Dock var min tro om att kl. 17 så har värmen lagt sig inte riktigt trovärdig i Frankrike, hemma fungerar det nog. Det var EXTREMT varmt i solen! Jag drack otroligt mycket vatten när jag kom hem trött efter att kört slalom genom turisterna när man närmat sig strandpromenaden. :/ Det fick mig att tänka på när jag var på Cypern med mamma och morfar. Jag och morfar hade cyklat i värmen, jag var varm och kokade. Jag svepte en hel flaska vatten, min morfar kan fortfarande dra upp detta. Men morfar om du läser det här så vet du vad jag menar 🙂 Du hade blivit imponerad över mitt vatten-drickande nu med. 😀

DSC_0025DSC_0011_13DSC_0010_14IMG_20170429_185837_421IMG_20170429_185837_423IMG_20170429_175941_557

På kvällen gick jag och CF ut och åt på en typisk Nicoise restaurang (Cornelia ville inte med och Patrik har åkt hem en sväng till Sverige) efter att jag pratat med Sara och hört om hur det står till i Sverige. 🙂

IMG_20170430_132757_947

Igår så ar det ju valborgsmässoafton och hur firar man Valborg i Frankrike?

Jo genom att halvspringa (för att spårvagnen bestämt sig för att inte gå lika ofta längre) till bussen som går väldigt sällan för att ta sig till Frida & Ellens lägenhet uppe på höjden.

Sen förtära en fantastiskt brunch som vi alla hjälps åt att duka upp. För att sedan i minst 3 omgångar äta av denna fantastiska buffén och njuta av solen ute på deras terrass. 😀

IMG_20170430_132818_055DSC_0017_17DSC_0020_16DSC_0030 (1)DSC_0024_15

(Också dokumenterar man såklart allt! 😀 Här är Elsas fina fotopose )

Vi hade allt ifrån baguetter, croissanter, ägg, ost och frukt. Vi satt där i några timmar innan vi bestämde oss för att ta bussen ned till stan igen, för att gå på Negresso på en aperitif. Men först ett stopp hos Astrid och Elin för ombyte.

DSC_0012-ANIMATION

Dock blev det en aperitif på en takbar istället där vi satt allesammans innan vi begav oss på olika håll. Några gick ut och åt men jag gick till Carrefour market för att kompletteringshandla (dels för att allt har stängt idag 1 maj)  till min laxmiddag. 😛 var duktig och pluggade på kvällen innan jag kröp till kos och njöt av en tidig kväll. 🙂

IMG_20170430_181358_503DSC_0010_17

(I Frankrike köper man en kvist liljekonvalj och ger till folk för att ge tur. 🙂 Så jag köpte en igår till oss här hemma i kollektivet som jag ska ställa ut nu på köksbordet och skriva någon fin liten lapp. tar kort och lägger upp senare. 🙂 )

DSC_0005

(Här kan man köpa speciell pizza-olja, känns att man är nära Italien. )

Idag ska jag till Olivia och plugga järnet! Heja oss!

//Emma

Leave a Reply

