“Att studera är som att ro uppför strömmen, den som inte tar krafttag glider tillbaka.”

DSC_0065

Bonjour mes amis!

Idag är det dags för ännu en “fruktad” kontrollskrivning. Gillar dock att den är idag och inte imorgon. 🙂 Tack Hans (vår lärare ifrån SU som är här nu för andra gången och ger oss detta prov för 3:e gången.)!

Det har varit intensiva pluggdagar nu igen… Igår satt vi till över midnatt och pluggade. Jag och Olivia gick hem till henne efter skolan och pluggad (först köpte vi överstrykningspennor i pastellfärger 😀 + mellanmål; baguette + kakor :p NÖDVÄNDIGT för plugg-orken. ) sen gick vi hem hit och hjälpte CF med middagen, kikärtsbiffar + efterrätt; pain peru (Välbehövligt med en till plugg-paus efter att gått igenom de flesta konjunktionerna 😀 )

Kan även tipsa om att dra på lakan är den ultimata substitutionen för örngott om man har flera kuddar. Det är sådant som man lär sig när örngotten är i tvättmaskinen och det här med dubbla uppsättningar örngott inte verkar vara något vinande koncept hos Paganini.

IMG_20170503_124646_627DSC_0066DSC_0071IMG_20170503_222536_738VID_20130610_122355_262

Det är ganska galet att det är maj nu, sista rycket. Det märks på lektionerna också, förra veckan hade vi många sista lektioner. Det gick obemärkt förbi eftersom vi endast har dagen i åtanke och sedan riksprovet. DSC_0058

(Kolla vad fin! ^^ )

Det är när Hans kommer som man inser hur mycket man kan sakna att ha n svensklärare som kan förklara på det där lilla extra nivån som inte våra franskalärare kan. Inte på grund utav okunskap utan för att vi inte förstår. T.ex. hade vi inte uppfattat att konjunktioner avslutandes med ordet “que” måste följas av subjonctif/ sats. Kanske hade Marion (vår grammatiklärare) sagt detta men ingen hade förstått det i alla fall. Då är det skönt att ha Hans som kommer som en liten “pollett-nedsläppare” skänkt ifrån ovan.

DSC_0037_14

Detta bidrog dock i att jag i förrgår hamnade med norska-grammatikvideos på youtube. Det var otroligt hur enkelt norska känns helt plötsligt. Sen är det lite roligare att höra “slöj för när vi hvar re-verbe, slöj de sista r” och “snacke du fransk?”. Även märkt att jag tycker att engelskaböcker är enklare att läsa nu. Det kanske inte är så konstigt när jag jämför med dem franska vi läst.

Första maj då pluggade jag också med Olivia. Ja jag har inte så mycket mer att berätta om än att jag har pluggat… Men det är ganska kul att plugga tillsammans med någon. Det hände ändå inte så mycket här då eftersom det var 1 maj. Två demonstrationer såg jag på vägen till Olivia. Vi missade dock en av de finaste dagarna på länge, lite sol fick vi när vi köpte glass. :p

DSC_0018DSC_0022DSC_0015_19DSC_0024_16

Igår gick jag till skolan och satte mig själv och pluggade utanför i skolans “trädgård” det var mysigt och lugnt och skönt faktiskt. Vanligtvis brukar det vara en massa andra elever där på förmiddagen men det var plugg-fokus. 🙂

IMG_20170503_124646_627

I förrgår pluggade jag också men innan följde jag med Olivia till Fragonard-butiken som ligger här i Gamla stan. Blev kär i några nya parfymer, nu ska jag bara bestämma mig för vilken som ska få se Stockholm.

Och innan skolan pluggade jag såklart också! Var hos Elin och Astrid då.

Kan avsluta med en text jag påbörjade på vägen till skolan igår.

Det är bara i Frankrike som en kopp kaffe och ett glas vin möts unisont en onsdagsförmiddag som denna. Visst kan jag förstå dem. Det är ju solsken och det ska ju firas till och med här i palmlandet. Plus att det är “lillördag”. Men så mycket “lillördag” kommer det aldrig bli i lagom Sverige. För endast hälften (det förstnämnda) är accepterat som lagom i Sverige.

Men det är också här som pensionärerna stannar till vid marknadsplatsen i timmar och går fram till marknadsförsäljaren inte för att handla utan för att berömma hur fin och vacker vårlöken är. Så kanske är det okej att dem då även för njuta av det sist nämnda?

DSC_0020

Ja nu är det bara att säga bonne chance till alla!

Och som lovat så tog jag kort på mitt “kort” till liljekonvaljkvisten.

DSC_0003DSC_0002_19IMG_20170501_101933_443

Imorgon kan jag ge en recension på “Cap3000” enda shoppingcentret jag hittat i närheten av Nice. Ligger efter flygplatsen. Jag och Olivia ska dit idag, jag lovade pappa och mig själv att köpa nya skor. Det är inte okej när man ser igenom sina Converse…

DSC_0059

//Emma

Leave a Reply

