Salut

Snapchat-747997077

Hej!

Idag är det bra en dag innan Camilla och Nea kommer hit. 🙂 Jag har längtat VÄLDIGT länge nu! Men imorgon kväll behöver jag inte vänta längre och på fredag har jag inga lektioner så då blir det Antibes och Cannes 😊

IMG_20170508_194509_308DSC_0055DSC_0053_10Snapchat-612162438

Igår hade vi vårt sista prov i “orale”. Testet bestod av att man fick 10 min på sig att förbereda en dialog på 2 min. Så du hann inte skriva mer än en början. (LÄSKIGT) När man kommer in får man dra ett tema och sedan börjar förberedelsetiden. Vi (jag och CF) drog temat: Du har köpt ett klädesplagg och det är något fel på det så du går tillbaka och vill byta/lämna tillbaka det. Men försäljaren vägrar.

Vår dialog handlade om en skjorta som jag upptäckte hade tre armar. Men expediten hävdade att den 3:e var dekoration. Vilket jag tycker var extremt bisarrt. Sen försökte expediten få mig att byta min skjorta till ett par byxor. Tillslut gav jag upp och gick hem.

Både jag och CF tyckte att det inte gick superbra. Men det tyckte vår lärare Laurance 😀 Så det gick bra 😄

Nu har jag “bara” grammatiken kvar att kämpa med. Är verkligen osäker på om jag kommer klar det här. Men försöker se det som det värsta som kan hända är att jag får omtenta att göra i augusti. Då har jag en hel sommar på mig. Men tiden får avgöra.

DSC_0514

Igår kväll efter seger glass och köp av kvällens opera (studentpris 5 euro 😇 )  så skrev jag på min litteraturuppgift. Tycker det är svårt att vara invecklad och utvecklad i sina argument med endast 130 ord… Franskan älskar ju en massa extra ord också, om texten hade varit skriven på svenska hade jag fått mer sagt. (utan alla artiklar…) Men men, kill my darlings ska jag göra nu och sedan skicka in den.

DSC_0515DSC_0522DSC_0529DSC_0517DSC_0530DSC_0533DSC_0538

Igår innan Eurovisionsongcontest semifinal 1 så gick jag en promenad med Elin längs strandpromenaden. Det var kul! Vi har inte pratat så mycket då hennes kusin varit här också fick jag tips om Antibes och Cannes. 🙂

 

Bokade även flygbiljett hem igår. Åker hem den 31/5 med glädje och sorg.

I söndags och måndag så pluggade jag och söndagskvällen gick ju bra. 🙂 Vi hade valvaka hos Elin & Astrid och åt tema-mat. Stuvade-makaroner och köttbullar med Ementallost. Sen macarons till efterrätt. 😋

Screenshot_20170508-220341DSC_0543

Fick ta en pluggpaus i måndags med Olivia som hjälpte mig i mitt sko-kaos… 😵 Jag lämnade tillbaka dem skorna jag köpte förut igår eftersom jag i måndags hittade ett par nya skor som är billigare som jag tycker om. 🙂 Så har jag också beställt hem nya Converse för kampanjpris 😍 så dem jag har här får inte se Sverige igen.

Ha en fantastisk dag!

//Emma

Leave a Reply

