En vecka kvar (imorgon), vart tog tiden vägen?

Hej!

Idag har jag min sista promenad till skolan, känns lite absurt att se Cornelia och CF krama om Patrik “hejdå”. De åker innan mig nu på fm till Marseille men jag åker ikväll. 🙂 Känns väldigt skumt att det börjar bli “hej då Nice!”. Skönt på ett sätt att få komma hem till sina svenska rutiner men samtidigt tomt att lämna ett liv som jag byggt upp här i 4 månader. Det känns lite som när jag åkte hit, svårt att greppa!

DSC04853

Mitt huvud har fortfarande inte fattat att jag ska ta flyget hem den 31/5. Det är konstigt att tänka att  imorgon är den 1 vecka kvar av Emmas liv i Nice. 7 ynka dagar som jag ska MAXA maximalt!

Har haft en UNDERBAR tid här med en härlig klass, fantastiska lärare och det i ett helt magiskt palmland. Ångrar inte en minut just nu att jag åkte hit. Har verkligen haft mitt livsresa! Franskan är absolut bättre sedan jag kom och jag har fått göra så mycket saker som jag aldrig hade tänkt att jag skulle göra. Stått på bord och dansat, bada tills man domnar bort, “dö” av värmeslag i februari, äta god mat, dricka bra och äckligt vin, se havet vart man en går, bestiga berg, träffa nya människor, utforska nya ställen. Jag tror att jag verkligen växt som person här. Så ni där hemma får se upp för nu kommer en ny Emma hem. När jag åkte var jag 19 år, nu är jag ett år klockar (det är väl så det fungerar? 😉 )

Jag ska inte påstå att det varit lätt alla gånger men med tiden blev det bara lättare och lättare att anpassa sig till livet här. Vi sa det igår vid vår sista fulltaliga Paganinimiddag att det här var första gången jag flyttade hemifrån. Och jag kan inte ha önskat mig ett bättre sätt en att få bo med Cornelia, Patrik och CF. Jag var ju lite orolig i början att jag skulle hamna med några personer som inte skulle tycka om mig, eller vice versa. Men det var ju dumt! Jag åker ju frivilligt med två av dem nu till Marseille. 😀

DSC04856

Kommer sakna min franska Paganinifamilj (Olivia hör också till den, även om hon bor lite längre bort än en korridor. )

I helgen så var vi på kulturnatt, det var ganska roligt. Alla musseum hade kvällsöppet med gratisinträde. Var dock ganska trött efter att ha legat på stranden och pluggat, sprungit intervaller (tills både CF och Patrik storknade, Med två fransmän sittandes i trappan som publik och hejaklack. 😀 ) och en middag vid stranden. 😛

IMG_20170520_204826-EFFECTS

This slideshow requires JavaScript.

På söndagen så var det Fête du mai (typ midsommar-aktigt) i Cimiez. Så det var god nicoise mat “Pan Bagnat” MUMMS! Sol, härligt sällskap och se på fransk folkdans. Saknade VERKLIGEN midsommarkransen på huvudet och alla härliga små grodor, sill m.m.

DSC04838(Elin och Astrid ^^)DSC04837

(Olivia och jag ^^)

Igår hade vi en härlig avslutningsmiddag “de luxe”, Cornelia fixade apertif, sedan en currypasta med räkor. Och till efterrätt blev det chokladmousse (mer likt chokladpudding) på sojamjölk med björnbär samtidigt som vi på min “order” spelade kort. Eftersom Patrik gått iväg på bio blev vi det perfekta antalet för att spela “Tecken”. 😀

DSC_0872-ANIMATION

Nu måste jag äta lite lunch innan jag ska gå.

Ha det bra!

Jag hör av mig snart igen!

DSC_0887

//Emma

Leave a Reply

